Stíhačky počas víkendového zásahu cestujúcich neohrozili
Nadzvukové lietadlá, ktoré v sobotu (22.10.) sprevádzali katarské civilné lietadlo bez rádiového spojenia, neohrozili cestujúcich žiadneho iného letu. Uviedol to dnes, 25. októbra minister obrany SR Ľubomír Galko na margo anonymných informácií, ktoré sa dostali do médií. Tie tvrdili, že slovenské MiGy-29 sa mali počas letu priblížiť do nebezpečnej vzdialenosti iného letu Boeingu 747, čím bola ohrozená bezpečnosť jeho cestujúcich.
"Vzdialenosť od toho Boeingu bola deväť kilometrov rozstup a 300 metrov výškovo. Takže k žiadnemu ohrozeniu nedošlo. Bol len znížený rozstup oproti štandardu, ale bolo to riadené a vedomé," podčiarkol náčelník štábu strategického plánovania Generálneho štábu OS SR brigádny generál Ľubomír Svoboda.
Podľa niektorých informácií vzniknuté nebezpečenstvo mali potvrdiť aj Letové prevádzkové služby (LPS). "V tom prípade LPS nemajú pravdu. Jednoducho my sme tie predpisy, ktoré sú platné, dodržali," reagoval Galko.
Dve stíhačky MiG-29 museli v sobotu zasahovať po tom, ako riadiaca veža stratila rádiové spojenie s civilným lietadlom, ktoré prechádzalo nad územím Českej republiky. Slovenské stíhačky vzlietli už o 20 minút neskôr a o 11.08 h sa priblížili ku katarskému stroju, ktorý sprevádzali až k južným hraniciam Slovenska, kde kontrolu nad letom prevzali ich maďarskí kolegovia z integrovaného systému protivzdušnej obrany NATO - NATINADS. Už v tomto čase sa však podarilo vojenským pilotom nadviazať vizuálny kontakt s pilotom civilného lietadla. Ten im následne znakovou rečou oznámil, že bezpečnosť cestujúcich na palube lietadla nie je ohrozená. Podľa predbežných informácií dôvodom straty spojenia bola porucha rádiovej stanice lietadla.
"Ak by si to tu nejaký šialenec namieril na Jaslovské Bohunice, na U.S. Steel alebo na nejakú obytnú zónu v Petržalke, v takýchto extrémnych prípadoch má minister obrany kompetenciu tento let prerušiť zostrelením lietadla," dodal Galko. Svoboda poznamenal, že strata spojenia s lietadlom je pomerne bežný jav. Najčastejším dôvodom je porucha na rádiostanici alebo nesprávna frekvencia.