Arnhem Bridge - Arnhemský most na Cypre?
Je to už 67 rokov, čo sa pri meste Arnhem odohrala udatná avšak neúspešná bitva o Arnhemský most v rámci operácie “Market Garden” – dovtedy najväčšia vzdušno-výsadková operácia spojeneckých vojsk počas II. sv. vojny. Cieľom poľného maršála Montgomeryho bolo zabezpečiť prechod cez rieku Rýn pre spojenecké vojská smerom do Nemecka. Ako operácia prebehla a dopadla sa ale možete dočítať v historických publikáciách. Čo však má spoločné Arnhemský most v Holandsku s mostom v Nárazníkovej zóne v priestore misie UNFICYP? Odpoveď je ľahká: „názov na pamiatku“.
Pre čitateľov vysvetlím, že pod kódovým označením „Arnhem bridge“ sa v skutočnosti skrýva most cez záplavovú rieku Klemos v západnej časti Nicosie – hlavnom meste Cyperskej republiky, ktoré je ako jediné hlavné mesto sveta vojensky rozdelené .
Riečka, teda v lete len potôčik či stojaca voda v mlákach, sa od jesene až do marca, počas obdobia dažďov, mení na rieku, ktorá nepozná prekážku. Naposledy svoju silu ukázala v októbri tohto roka kedy naplavený odpad upchal prietoky betónových skruží a voda sa preliala cez „Arnhemský most“ a vyliala sa do okolia, čím znepriechodnila patrolovacie cesty a tým limitovala plnenie operačných úloh v nárazníkovej zóne Sektoru 2. Taktiež poškodila majetok Cyperských občanov žijúcich v jej povodí.
Veliteľstvo misie rozhodlo, že most je potrebné zrekonštruovať v časovom horizonte 9 dní. Hlavný ženista misie pplk. Jaroslav Marko zostavil základný časový harmonogram prác a spolu s veliteľom ženijnej čaty por. Petrom Hudecom vykonali rekognoskáciu mosta, popis prác a kalkuláciu materiálu. Starší operátor slob. Tomáš Vlačuha rozplánoval práce do podrobností a spolu so stavebným družstvom ich v nadštandardnej kvalite realizoval. Čas je vzácny, obzvlášť ak každý deň može jesenné počasie priniesť prívalový dážď a všetky nedokončené práce s materiálom budú doslova „spláchnuté“ do koryta divej rieky. Bežný koniec pracovnej doby neexistuje. Pracuje sa tak aby boli práce dokončené včas – bez ohľadu na počasie či pracovnú dobu. Slobodník Vlačuha, odborník na stavby a praktik nezahála a osobným príkladom riadi práce – je skúsený stavbyvedúci a hlavný ženista misie vie, že sa na neho môže plne spoľahnúť. Ešte pár kubíkov betónu a hrubá konštrukcia mosta je zaliata.
Dokončovacie práce nemajú konca ale na záver je pripravená aj páska na slávnostné otvorenie a pamätná tabuľka s dátumom otvorenia 25. novembra 2011 o 15.00 h., ktorá bude pripomínať zručnosť a um slovenských ženistov.
Počas slávnostného otvorenia mosta najvyšší vojenský veliteľ misie Maj. Gen. Chao Liu vyjadril obdiv a zložil poklonu šikovnosti a pracovitosti chlapcom z Force Engineer Unit. Po prestrihnutí pásky osobne upevnil tabuľku na konštrukciu mosta a vykonal prvý oficiálny prejazd mosta.
Bravó chlapci.